Проект виконано Центром соціальних експертиз ІС НАНУ на замовлення Представництва дитячого фонду ООН ЮНІСЕФ в Україні
Час проведення: 10 вересня 2005г.-15грудень 2005р.
Актуальність даного дослідження обумовлена тим, що будь-яка інформаційна кампанія на різних етапах свого впровадження потребує певної рефлексії. Подібна оцінка потрібна для вимірювання відповідності затрачених зусиль отриманим результатам. Часто, в ході такого оцінювання відслідковуються різні аспекти, серед яких можуть бути такі: чи одержала цільова аудиторія адресовані їй повідомлення, чи звернула на них належну увагу, чи зрозуміла зміст повідомлень, чи зберегла необхідну інформацію в будь-якій формі у свідомості тощо.
Загалом оцінка наслідків/ефективності інформаційних кампаній свідчить про те, чи змогла розповсюджувана інформація вплинути і змінити думки, ставлення і поведінку тієї частини аудиторії, на яку були спрямовані інформаційні заходи.
Подібна оцінювальна практика ненова і багато в чому може допомогти зорієнтуватися в процесі впровадження інформаційних кампаній, скорегувати і скоординувати зусилля для більш ефективної роботи і досягнення максимальних результатів у реалізації програмних завдань.
В межах Програми співпраці між ЮНІСЕФ та урядом України однією з пріоритетних цілей передбачено поширення інформації щодо профілактики йод дефіцитних захворювань (ЙДЗ). Впродовж 2003-2005 рр. Дитячим фондом ООН в Україні було докладено значних зусиль у підвищенні обізнаності населення щодо ЙДЗ та формування позитивних моделей поведінки в цьому аспекті. Тож накопичений досвід з інформування населення потребує оцінки та аналізу.
Реалізація поставлених нами завдань дозволить підвищити ефективність впровадження інформаційних кампаній та різних комунікаційних інтервенцій з профілактики ЙДЗ, а також використовувати отриманий досвід у впровадженні та оцінці інших інформаційних кампаній, орієнтованих на формування, або зміну поведінкових стереотипів.
В межах запропонованого нами проекту було охоплено всі 6 регіонів України: Західний, Східний, Центральний, Південний, Північний, АР Крим. Однак, розробка концепції дослідження та системи індикаторів оцінки ефективності інформаційної кампанії відбувалась у м. Києві.
Дослідження проводилось із метою: оцінити ефективність інформаційної кампанії з профілактики ЙДЗ.
В ході проекту ми ставили перед собою наступні завдання:
1. Розробити концепцію системи оцінки ефективності інформаційної кампанії.
2. Розробити індикатори оцінки ефективності інформаційної кампанії.
3. Провести польовий етап дослідження.
4. Проаналізувати отримані дані та порівняти їх із даними раніше проведеного дослідження по проблемі ЙДЗ.
З огляду на мету дослідження найбільш адекватною вважалася представлена нижче методологія.
Науково-дослідні технології, які використовувалися при оцінці наслідків/ефективності інформаційних кампаній, містили у собі кількісне (опитування громадської думки) та якісне дослідження (фокус-групи).
1. Фокус-групові інтерв’ю із представниками цільової аудиторії, на яку була спрямована інформаційна кампанія (жінки репродуктивного віку) – загалом 4 фокус-групи в Вінниці, Черкасах, Харкові та Львові.
2. Опитування респондентів (вибірка 1200) з метою виявлення:
Виходячи з мети дослідження, достатнім обсягом вибірки є 1200 респондентів.
За результатами дослідження було сформульовано наступні висновки: