Час проведення польового етапу: квітень-червень 2007 року
Менеджер проекту: О. Гончарук
Основні завдання проекту: Проведення соціологічного дослідження з метою оцінки діяльності Програми.
Об’єкт дослідження: клієнти Програми (керівники сільськогосподарських підприємств, голови фермерських господарств, голови особистих селянських господарств, голови сільських рад).
Предмет дослідження: вплив діяльності Програми на соціально-економічний розвиток сільських громад
Мета проекту: визначення стратегічних напрямків розвитку дорадництва в Україні.
На початку своєї діяльності в ФАРМ Україні взимку 2003-2004 років було проведено соціологічне дослідження, де об’єктом дослідження виступали потенційні клієнти дорадчої служби Сумської, Дніпропетровської, Рівненської та Волинської областей. Результати були представлені у вигляді п’яти брошур, як Результати базового дослідження кожної з областей та Узагальнені результати базового дослідження.
Даний звіт ґрунтується на результатах нового соціологічного дослідження, проведеного Центром соціальних експертиз Інституту соціології, весною 2007 року на замовлення програми ФАРМ.
Дослідження 2007 року було задумане і реалізоване як продовження дослідження 2003-2004 років з тим, щоб оцінити вплив (внесок) канадських інвестицій у сільськогосподарський сектор економіки України через оцінку внеску у розвиток сільськогосподарського дорадництва та визначення характеру змін у розвитку сільських громад та сільських територій.
Особливість цих досліджень полягає у тому, що використовувався дуже схожий інструментарій, перероблений незначним чином. Зміни у соціологічній анкеті були відносно невеликими, та з небагатьма доповненнями. Характер змін обумовлений самим станом об’єкта дослідження. До початку роботи програми ФАРМ у більшості областей переважно були відсутні дорадчі служби як явище, тому опитування клієнтів було орієнтоване на виявлення їх позиції щодо того, якою вони хотіли б бачити реальну діяльність дорадчої служби.
Дослідження проводилося за допомогою анкетування керівників підприємств, голів фермерських господарств і голів особистих селянських господарств. Крім того, у кожній з областей було проведено по одній фокус групі, де учасниками були голови сільських рад тих населених пунктів, на території яких здійснюється сільськогосподарське виробництва клієнтами дорадчих служб.
Головні висновки
- Дорадчі служби Програми ФАРМ, по-перше, зробили значний внесок в організацію інформування сільськогосподарських виробників, по-друге – забезпечили адекватність інформації потребам селян.
- Аналіз результатів пошукової системи Google в українському сегменті Інтернету на запит «дорадча служба» кожної з областей, що були задіяні у Програмі, видає більше 10 тис. посилань. Це є свідченням як постійного створення інформаційних приводів, так і цікавістю користувачів до діяльності Програми.
- Дані дослідження демонструють безваріантість отримання однієї з послуг, котру у сільській місцевості може надати, за невеликим виключенням, лише дорадча служба. Мова іде про юридичні послуги. Беручи до уваги загальну проблемність юридичного обслуговування на сільських територіях, дослідники стверджують, що якби навіть дорадчі служби не надавали більше ніяких послуг клієнтам, окрім юридичних, то і тоді їх діяльність слід було б визнати дуже успішною. Дорадчі служби у цьому випадку демонструють повне домінування у сфері надання юридичних послуг усім типам господарств.
- Переважна більшість клієнтів оцінила отриману від дорадчих служб інформацію щодо різних сторін діяльності господарств як корисну або дуже корисну. Діяльність дорадчих служб практично однаковою мірою була спрямована на усі можливі типи господарств, не віддаючи перевагу жодному з них. Дослідники вважають, що такі оцінки корисності інформації свідчать про орієнтацію дорадчих служб на надання клієнтам нової та корисної для клієнтів інформації, тобто домінує прагнення реально допомогти своїм клієнтам, та про неформальний підхід до виконання своїх обов’язків.
- Загальний показник способів отримання інформації демонструє як їх різноманіття, що слід віднести до активу в діяльності дорадчих служб, так і широке охоплення клієнтів, що представляють різні категорії господарств.
- Внесок дорадчих служб до справи формування громадянського суспільства є дуже вагомим. Значно зросла кількість членів недержавних організацій з 20% до 35%, тобто майже удвічі. Голос сільської громадськості більш значимим у порівнянні з 2003 роком. Хоча про повний успіх тут ще говорити зарано, все ж дослідження засвідчило значний прогрес. Зрозуміло, що чим нижчий адміністративний рівень, тим більш впливовим є голос сільської громадськості, чим вищий рівень – тим менше цей голос чути. Але наявність самої тенденції слід вважати не просто позитивом, а і знаним успіхом, якщо взяти до уваги відносно невеликий термін діяльності дорадчих служб на території досліджуваних областей.
- Майже усі учасники, за невеликим виключенням (1-4%) охарактеризували заходи дорадчої служби як такі, що мають практичну користь (94,7%), та такі, що повідомляють щось нове (93,2), достовірні (92%). Такі ж високі оцінки отримали інформаційні матеріали, що розповсюджувалися на цих заходах.
- Найпопулярнішими оцінками фахового рівня спеціалістів дорадчих служб виявилися «дуже добре» та «добре», причому кількість дуже добрих оцінок перевищує кількість просто добрих у три-чотири рази. Високі оцінки окремих спеціалістів підтверджуються загальною дуже високою оцінкою служби в цілому, де майже три четверті опитаних оцінили її як «дуже добре».
- Переважна більшість оцінок впливу діяльності дорадчих служб на прибутковість господарств приходиться на оцінки «плинула позитивно» та «вплинула позитивно значною мірою». Перш за все це стосується прибутковості рослинництва, але загальний позитивний вплив на прибутковість господарства в цілому відзначили майже 80% респондентів.
- Високі оцінки результатів діяльності дорадчих служб Програми ФАРМ мають своїм наслідком те, що більшість клієнтів пов’язують їх майбутнє з розширенням діяльності – збільшенням кількості спеціалістів, збільшенням переліку послуг, збільшенням кількості заходів.
Детально із результатами дослідження можна ознайомитися у програмі ФАРМ, зробивши запит за адресою: program@farm.vtv.kiev.ua