Контактні телефони:

  • (044) 255 75 41 
  • (044) 253 14 01
Центр соціальних експертиз

Дослідження щодо подолання органами місцевого самоврядування викликів у наданні освітніх послуг в громадах, які виникли через СOVID-19

Дослідження щодо подолання органами місцевого самоврядування викликів у наданні освітніх послуг в громадах, які виникли через СOVID-19 було проведено у грудні 2020 – квітні 2021 року.

Основною метою дослідження було вивчення процесу організації освіти в умовах пандемії COVID-19 у сільських та селищних ТГ, виявлення складнощів та успішних практик відповіді на виклики, що постали перед органами управління освітою в ТГ.

Замовник: ULEAD- Разом з Європою

Національний експерт: Чепурко Гульбаршин Іскаківна, д.с.н 

Основні завдання дослідження:

  • аналіз досвіду територіальних громад і кращих прикладів з організації і надання освітніх послуг під час карантинних заходів;
  • аналіз політики Міністерства освіти і науки щодо забезпечення дистанційної та змішаної форм освіти, а також реалізації реформи освіти з урахуванням ситуації з COVID-19;
  • розроблення рекомендацій щодо забезпечення надання якісних освітніх послуг в територіальних громадах, особливо для віддаленого і малозабезпеченого населення.

 

Польовий етап дослідження проводився з січня по лютий  2021 року в 5 областях України – Вінницькій, Дніпропетровській, Херсонській, Чернігівській та Чернівецькій, та охоплював 22 райони і 54 населені пункти, які входять до складу 31 територіальної громади. Загалом було опитано 150 респондентів.

Так, у громадах немає повного забезпечення учнів та вчителів комп’ютерною технікою та доступом до інтернету, які необхідні для дистанційного навчання, використання електронних навчальних матеріалів та роботи на освітніх платформах. Територіальні громади мають проблеми із забезпеченням рівного доступу до освіти дітей з родин із СЖО через їхню незабезпеченість технікою та інтернетом, про що зазначили 82% або 49 опитаних посадових осіб, а також дітей з особливими потребами, які не мають можливості отримувати освітні послуги дистанційно, на що вказали 52% або 31 посадовець.

Ці результати були підтверджені і в опитуваннях вчителів і батьків. Найбільш актуальними проблемами, з якими зіткнулися вчителі і батьки під час організації навчання дітей в період карантину, виявилися:

  • погана якість інтернету та мобільного зв’язку, особливо у віддалених селах;
  • відсутність чи застарілість комп’ютерного обладнання та програмного забезпечення як в школах, так і у учнів;
  • відсутність у дітей вміння вчитися самостійно.

Результати дослідження засвідчили, що успіх організації навчального процесу в умовах карантину залежить від активної взаємодії всіх учасників освітнього  процесу, технічних можливостей та, насамперед, навичок педагогів у сучасних інформаційних та цифрових технологіях.

Отже, дотримання прав в освіті в таких умовах вимагає системних змін у підходах до її оновлення.