Проект виконано Центром соціальних експертиз ІС НАНУ на замовлення Світового Банку.
Менеджер Проекту: Чепурко Г.І.
Термін реалізації: жовтень – листопад 2014 року.
Дослідження проводилося у всіх областях України, окрім Донецької та Луганської області. Всього було опитано 1200 респондентів, які мешкають у різних типах населених пунктів.
Мета – дослідження громадської думки щодо ефективності діяльності Світового банку в Україні, в тому числі визначення ставлення українців до проведення реформ в різних сферах життя, оцінка рівня обізнаності населення стосовно напрямів діяльності Світового банку в Україні, його ролі та іміджу.
Результати дослідження:
- Загальний рівень обізнаності населення щодо реформ, які проводяться і плануються в Україні невисокий і найбільш відомими серед них є реформа, спрямована на боротьбу з корупцією і пенсійна реформа.
- Першочерговими реформами в Україні, яким слід приділити особливу увагу, переважна більшість респондентів вважає боротьбу з корупцією, реформу зайнятості та оплати праці (боротьба з безробіттям), реформу охорони здоров’я, пенсійну реформу і реформу, направлену на підтримку вітчизняного виробника. Саме в цих реформах, в першу чергу, на думку респондентів, зацікавлене населення країни в цілому.
- Хоча українців і турбують реформи виборчої системи, середньої і вищої освіти, але на думку кожного другого респондента, їх можна відкласти. Взагалі 40% респондентів вважають, що в реформі виборчої системи зацікавлено перш за все керівництво країни. Що стосується проведення реформ спрощення умов ведення бізнесу, то погляди респондентів розподілилися майже порівну: третина вбачає зацікавленість в них окремих олігархічних груп, третина окремих соціальних груп населення і майже третина населення країни в цілому.
- Результати опитування фіксують достатньо високий рівень обізнаності населення України про існуючи міжнародні організації: отже 82% респондентів змогли назвати міжнародні організації, про які вони щось чули. Діапазон цих організацій достатньо різноманітний від НАТО до БРІКС і міжнародної організації інвалідів. Всього було названо 30 міжнародних організацій.
- Найбільш відомими для українців є такі міжнародні організації як Організація об’єднаних націй (ООН) Європейський Союз (ЄС) і НАТО, про них знають майже всі респонденти.
- Менш відомими є Міжнародний валютний фонд (МВФ) про нього знають трохи більше ніж три чверті респондентів, ЮНЕСКО – майже дві третини респондентів, Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) – трохи більше третини і ЮНІСЕФ – близько третини (28%).
- Про Світовий Банк знає близько половини респондентів.
- На міжнародному рівні найбільш відомим напрямками діяльності Світового банку за оцінками респондентів є:
– проведення економічних реформ у країнах, що розвиваються,
– створення ефективної фінансової системи у країнах, що розвиваються,
– боротьба з бідністю і боротьба з корупцією,
– допомога країнам, що постраждали від військових конфліктів,
– підвищення енергоефективності.
- Меншою мірою респонденти обізнані про такі напрями діяльності Світового банку як: створення ефективної законодавчої системи у країнах, що розвиваються; стимулювання розвитку приватного сектору економіки; інвестиції в проекти з реструктуризації житлово-комунального комплексу; підтримка фінансових програм, спрямованих на розвиток соціальної сфери (освіта, медицина, допомога малозабезпеченим верствам населення); запобігання і пом’якшення наслідків зміни клімату та охорона навколишнього природного середовища.
- В Україні найважливішими напрямками діяльності Світового банку на думку більшості респондентів є: боротьба з корупцією, боротьба з бідністю, сприяння проведенню економічних реформ.
- Основним джерелом отримання інформації про Світовий банк є телебачення (54%). На другий позиції зі значним відривом – Інтернет (34%).
- В цілому враження, яке складається про Світовий банк на підставі інформації, яку отримують респонденти, можна охарактеризувати як позитивне. Отже близько половини (44%) респондентів заявили про позитивне або скоріше позитивне враження. Протилежне враження склалося у кожного десятого респондента. А у більш ніж третини (36%) респондентів враження «ані позитивне ані негативне», тобто нейтральне.
- У переважної більшості (63%) респондентів отримана про Світовий банк інформація викликає довіру. Водночас майже чверть респондентів ні довіряє або скоріше ні довіряє інформації про Світовий банк.
- Майже кожен другий респондент відчуває потребу в додатковій інформації про Світовий банк. Натомість третина респондентів вважають інформацію про Світовий банк достатньою.
- Серед проектів, які фінансуються Світовим банком в Україні найбільш відомим для населення є проект «позики на політику розвитку – або фінансова підтримка державного бюджету на проведення економічних реформ та стабілізацію банківського сектору» про який знає кожний третій респондент.
- Меншою мірою (від 3% до 10%) респонденти поінформовані про такі проекти, які фінансуються Світовим банком в Україні як: модернізація системи соціальної підтримки населення, проект розвитку міської інфраструктури, передачі електроенергії, підвищення енергоефективності, реабілітації гідроелектростанцій, покращання автошляхів, проект розвитку експорту або кредитування вітчизняних експортерів, енергоефективності міського теплопостачання. Очевидно така ситуація ґрунтується на недостатній інформації про проекти Світового банку більш специфічної галузевої спрямованості у вітчизняних засобах масової інформації.
- Більше половини (57%) респондентів позитивно оцінюють роль Світового банку на міжнародній арені. Серед респондентів переважає думка, що Світовий банк, в першу чергу, представляє інтереси світового товариства.
- Діяльність Світового банку в масовій свідомості українців асоціюється з поняттями «партнерство», «надійність і «відповідальність», «знання і компетентність».
- Характеризуючи діяльність Світового банку більшість (59%) респондентів погоджується з тим, що Світовий банк допомагає Україні лише в тій мірі, в якій це відповідає його власним інтересам. Водночас кожний п’ятий (19%) респондент вірить в те, що Світовий банк «насправді намагається допомогти Україні».
- Серед респондентів панує позитивне ставлення до діяльності Світового банку в Україні. Більшість (від 69% до 53%) з них вважає, що:
– Банк допомагає Урядові України покращити його економічну і соціальну політику;
– Банк намагається створити умови, необхідні для надходження в Україну іноземних інвестицій;
– Банк сприяє проведенню економічних реформ в Україні;
– Основна мета Світового банку – підвищити рівень життя населення України.
- В цілому результати діяльності Світового банку в Україні можна оцінити позитивно-нейтрально. Отже частка респондентів, яка оцінила діяльність Світового банку в Україні позитивно або скоріше позитивно (36%) однакова з тими, хто оцінив іі результати нейтрально, як «позитивно так і негативно» (36%).
- Незважаючи на зусилля Світового банку в сприянні проведенню економічних реформ в різних секторах економіки, більшість (55%) респондентів зазначила, що рівень життя українців залишився без змін. Водночас кожний п’ятий респондент зазначив, що реформи сприяють підвищенню рівня життя українців, протилежної думки притримується лише 15% респондентів.
- Переважна більшість (70%) респондентів переконані, що Світовий банк недостатньо робить для того, щоб економічна ситуація в Україні покращилася. І заважають цьому, в першу чергу:
– високий рівень корупції,
– олігархічність економіки,
– нестабільна політична ситуація.
Для покращення свого іміджу Світовий банк має зосередити свою увагу на трьох складових: більше працювати з групами поза Урядом країни, зменшити складність отримання фінансування від Світового банку і проводити інформаційну кампанію для висвітлення своєї роботи.