Контактні телефони:

  • (044) 255 75 41 
  • (044) 253 14 01
Центр соціальних експертиз

Гендерні стереотипи та ставлення громадськості до гендерних проблем в українському суспільстві

Виконано Центром соціальних єкспертиз ІС НАНУ на замовленняПрограми рівних можливостей ПРООН

Час проведення дослідження: серпень-жовтень 2006г.

Мета проекту – визначити гендерні стереотипи та ставлення до гендерної проблематики в українському суспільстві.

Завдання проекту:

–          Провести збір даних (офіційних даних державних установ і результатів уже проведених досліджень) з метою визначення окремих особливостей нинішнього стану гендерних відносин в українському суспільстві, а також здійснити їх аналіз;

–          Здійснити експертне оцінювання розвитку засад гендерної політики в українському суспільстві;

–          Провести масове опитування громадської думки щодо характеру гендерних відносин в різних сферах українського суспільства: економічній, політичній, управлінській, освітній, науковій, а також у різних гілках державної влади (законодавчій, виконавчій, судовій); проаналізувати рівність/нерівність шансів чоловіків і жінок у різних сферах суспільного життя;

–          Визначити особливості ієрархічного характеру гендерних відносин та форми прояву гендерної асиметрії в різних соціальних сферах;

–          Порівняти одержані оцінки з результатами інших досліджень (наприклад, досліджень різних соціальних проблем під гендерним кутом; гендерної рівності в органах законодавчої/виконавчої/судової влади, органах місцевого самоуправління, профспілках, неурядових організаціях, сфері соціально-трудових відносин; динаміки зміни соціального самопочуття чоловіків і жінок в Україні тощо);

–          Виявити чинники, що впливають на гендерні стереотипи та ставлення до гендерної проблематики у сучасному українському суспільстві;

–          Порівняти результати оцінок реального стану гендерних відносин з очікуваннями та побажаннями громадян;

–          Розробити пропозиції і рекомендації.

Методи дослідження:

–          Опитування громадської думки

–          Експертні опитування

–          Контент-аналіз ЗМІ

–          Аналіз під гендерним кутом зору баз даних соціологічних опитувань, що проводились Інститутом соціології НАН України та Центром соціальних експертиз в 2002-2006 рр..

–          Вторинний аналіз результатів соціологічних досліджень, проведених в Україні різними дослідницькими установами та міжнародними організаціями у різні роки

Вибіркова сукупність.

Експертне опитування проводилося методом стандартизованого інтерв’ю. Ним було охоплено 175 осіб в п’яти областях України, АР Крим та м. Києві. Відбір експертів проводився з числі відповідальних працівників, міністерств, відомств, організацій роботодавців, ЗМІ, НУО тощо. Опитування “пересічних громадян” проводилося також методом стандартизованого інтерв’ю, але за другою анкетою. Всього було опитано 1794 респонденти у п’яти областях України, АР Крим та м. Києві. Контент-аналіз ЗМІ охоплював матеріали друкованих ЗМІ за 7 календарним місяцям, з 1 січня 2006 року по 31 липня 2006 року. Інструментарій дослідження вміщував 93 ознаки. В дослідженні було використано випадковий імовірнісно-систематичний простий відбір одиниць спостереження (відбір кожного 4 номеру видання). Вибіркова сукупність була сформована з 25% інформаційних матеріалів, що вийшли друком з  1 січня 2006 року по 31 липня 2006 року, в п’яти областях України (Львівській, Київській, Одеській, Донецькій, Житомирській), АР Крим та м. Києві.

Основні висновки дослідження.

Проведене дослідження засвідчило, що проблема гендерної нерівності залишається актуальною для українського суспільства, причому характерне зростання усвідомлення цього явища і чоловіками, і жінками. Продовжує недооцінюватися роль жінки в суспільно-політичному та громадському житті, причому такі оцінки характерні навіть для експертів з гендерних питань. І якщо порівняно найкраще принцип гендерної рівності дотримується у сфері освіти та науки, то найгірше – у сфері сімейно-побутових відносин, де, як і раніше, питання гендерного паритету не вирішуються на користь жінки.